شورت آموزشی کودک چیست و بهترین روش های گرفتن کودک از پوشک

مقدمه

در این مقاله به معرفی انواع شورت آموزشی کودک ، کاربرد شورت آموزشی کودک خواهیم پرداخت. همچنین به بررسی فواید شورت آموزشی، مضرات شورت آموزشی و در ادامه بهترین روش های گرفتن کودک از پوشک و گرفتن کودک از مای بیبی را بررسی خواهیم کرد.

شاید به نظر برسد ، در کار بچه داری ، گذشته از روش های صحیح تربیتی ، هیچ کاری به اندازه ی گرفتن کودک از پوشک ، مشکل نباشد .

به ویژه والدینی که تجربه ی آن را در گذشته نداشته اند ، به سختی می توانند تصور کنند که کودک نو پای آن ها بتواند پوشک را کنار بگذارد .

شورت آموزشی کودک
شورت آموزشی کودک

با فروشگاه آرام دل همراه باشید تا اطلاعات مورد نیاز درباره ی انواع شورت آموزشی کودک و بهترین روش های گرفتن بچه از پوشک و همچنین روش مناسب برای هر فرد را در اختیار شما قرار دهد .

مقاله ی پیش روی شما در ۲ بخش کلی در مورد گرفتن کودک از مای بیبی ارائه می شود :

بخش اول معرفی انواع مختلف شورت آموزشی و تمام مزایا و نکات منفی مربوط به آن ها 

بخش دوم آشنایی با روش های مختلف گرفتن بچه ها از پوشک و معرفی بهترین روش خواهد بود.

از پیج اینستاگرام فروشگاه آرام دل دیدن فرمائید.

انواع شورت آموزشی کودک :

 

دسته بندی شورت آموزشی کودک با معیارهای مختلف، می تواند بسیار گوناگون باشد. در این جا ، ما رایج ترین دسته بندی را ذکر خواهیم کرد.

انواع شورت آموزشی کودک
انواع شورت آموزشی کودک

۱- شورت آموزشی کودک قابل شستشو

این شورت های آموزشی ،سالهای طولانی است که مورد استفاده قرار میگیرند و با این که بعد از تولید انواع جدیدتر ، پیدا کردن این شورت های آموزشی پارچه ای و قابل شستشو در بازار کمی سخت شده بود .

شورت آموزشی کودک قابل شستشو
شورت آموزشی کودک قابل شستشو

ولی خوشبختانه با توجه به مقایسه و احساس نیاز به آن ها ، دوباره تولید آن ها افزایش یافته است و هم اکنون تهیه ی آن ها ، بسیار  آسان است .

مزایای استفاده از شورت آموزشی قابل شستشو :

اولین و بزرگترین دلیل انتخاب این شورت ها ،مواد طبیعی استفاده شده در آن ها  می باشد . در تهیه این محصولات از الیاف پنبه و نخ استفاده می شود که میانه ی خوبی با پوست لطیف کودک شما دارد ، و همچنین برای طبیعت نیز آسیب زا  نمی باشند و مانند الیاف مصنوعی ، طبیعت را آلوده نمی کنند .

دلیل دیگری که باعث می شود والدین ، تشویق به خرید شورت آموزشی قابل شستشو شوند ، این است که از نظر اقتصادی ، مقرون به صرفه هستند . بارها و بارها می توانید آن ها را بشویید و دوباره استفاده کنید تا مراحل آموزشی کودک ، تکمیل گردد .

مزیت دیگر این است که ، کودک به محض خیس شدن ، متوجه خواهد شد ، چون جذب آن ها زیاد نیست و بنابراین ، با تکرار احساس خیسی و رطوبت ، حافظه ی پوستی ، به کودک یادآوری خواهد کرد که اشتباه کوچکی مرتکب شده است.

۲- شورت آموزشی یکبار مصرف و مزایا و مضرات شورت آموزشی :

این نوع از شورت های آموزشی کودک ، بعد از این که وارد بازار شدند ، با استقبال زیادی رو به رو شده و حتی ، استفاده از شورتهای آموزشی قابل شستشو را تا مدت ها ، محدود کردند.

شورت آموزشی یکبار مصرف
شورت آموزشی یکبار مصرف

والدین پر مشغله ای که زمان کافی برای شست و شوی شورت آموزشی و کودک خود نداشتند، از این نوع ، استقبال کردند اما بعد از مدتی ، همان طور که با انواع پارچه ای مقایسه شدند ، از محبوبیت آن ها کاسته شد ، اما هنوز هم در برخی شرایط ، بهترین گزینه می باشند .

مزایای استفاده از شورت آموزشی یکبار مصرف :

صرفه جویی در وقت ، اولین دلیل والدین برای خرید شورت آموزشی یکبار مصرف برای کودکان می باشد ، چون نیازی به شست و شو نداشته و کافیست آن ها را با یک شورت جدید عوض کنند .

دلیل دیگر استفاده از شورت های آموزشی یکبار مصرف ، جذب بیشتر آن ها نسبت به انواع دیگر شورت آموزشی که قابل شست و شو هستند ، می باشد .

معایب و مضرات شورت آموزشی یکبار مصرف برای کودکان :

اولین دلیل برای اینکه این نوع شورت های آموزشی را به عنوان گزینه ی نخست خود ، برای خرید ، قرار ندهیم و یکی از مضرات شورت آموزشی ، مواد تشکیل دهنده  آن ها ، می باشد .

با این که سعی شده است از موادی حتی الامکان طبیعی در تولید آن ها استفاده شود ، به خاطر نوع کاربرد آن ها ، از مقدار قابل توجهی مواد مصنوعی و ضد آب هم ، در آن ها استفاده شده است که سازگاری کمتری با پوست کودک و همچنین طبیعت دارند .

نکته ی منفی دیگری که شورت آموزشی یکبار مصرف کودک دارد ، این است ، که چون قدرت جذب بالایی دارد ، تقریبا مثل پوشک عمل کرده و کودک پس از خیس کردن آن ، کمتر متوجه رطوبت آن می شود و در نتیجه ، حافظه ی پوستی ، کمکی به آن ها در آموزش ، نخواهد کرد.

هر کدام از انواع شورت آموزشی ، مناسب چه کودکی هستند ؟

با توجه به توضیحاتی که در مورد هر یک از شورت های آموزشی کودک داده شد ، والدین با در نظر گرفتن شرایط خود و نیز شرایط کودک نوپای خویش ، نوع مناسب تر را انتخاب می کنند ولی موارد مناسب برای هر یک را در لیست کوتاهی ، در زیر آورده ایم.

از پیج اینستاگرام فروشگاه آرام دل دیدن فرمائید.

شورت آموزشی قابل شست و شو ( پارچه ای ) چه زمانی استفاده می شود ؟

شورت آموزشی قابل شست و شو ( پارچه ای )
شورت آموزشی قابل شست و شو ( پارچه ای )

۱- زمانی که احتمال از دست دادن کنترل ادرار و مدفوع در کودک ، بسیار پایین باشد .

۲- یکی از والدین ، به منظور آموزش ، حداقل برای یک هفته ، تمام وقت خود را در کنار کودک ، به سر ببرد.

۳- هزینه ی اقتصادی برای والدین ، از اهمیت بالایی برخوردار باشد و قادر به پرداخت هزینه های بالاتر نباشند .

۴- پوست کودک ، حساس بوده و به شورت آموزشی یکبار مصرف ، حساسیت نشان دهد .

شورت آموزشی یکبار مصرف ، چه زمانی استفاده می شود ؟

۱-وقتی که والدین ، فرصت بسیار کمی برای آموزش به فرزند خود ، برای رفتن به دستشویی را دارند.

۲- هنوز ، تعداد دفعاتی که کودک ، نمی تواند خود را کنترل کرده و به دستشویی برود ، زیاد است .

۴- در مسافرت ها وگردش هایی که دسترسی به دستشویی ، امکان پذیر نیست یا به سختی قابل دسترسی است.

شورت آموزشی یکبار مصرف
شورت آموزشی یکبار مصرف

استفاده ی ترکیبی از هر دو نوع شورت آموزشی کودک :

به منظور استفاده مناسب وآموزش راحت تر مستقل شدن کودک در رفتن به دستشویی و گرفتن کامل آن ها از پوشک ، والدین می توانند با در نظر گرفتن تمام شرایط خود و نیز کودک شان ، از هر دو نوع شورت آموزشی در شرایط مختلف ، استفاده نمایند .

به عنوان مثال ، برای کودکی که در طی روز ، می تواند به طور کامل ، ادرار و مدفوع خود را کنترل کرده و هر بار در دستشویی دفع داشته باشد ، ولی هنوز هنگام شب ، مشکل کنترل ادرار داشته و خود را خیس می کند، می توان از نوع قابل شستشو در طول روز و از شورت های آموزشی یکبار مصرف با جذب بالا ، در طی شب استفاده نمود .

در بخش دوم مقاله که شامل نکات و اطلاعات بسیار مفید و کاربردی می باشد ، فروشگاه آرام دل ، نظر و توجه شما را به روش های مختلف گرفتن کودکان از پوشک جلب میکند .

زمان مناسب برای گرفتن بچه ها از پوشک

یکی از اساسی ترین دغدغه های والدینی که فرزند نوپا دارند ، آگاهی از مناسب ترین زمان ، برای گرفتن کودک ، از پوشک می باشد .

معمولا والدین کودک ، و به خصوص مادر ، کسانی هستند که بیشترین زمان را در کنار کودک هستند ، پس تنها کسانی که هم خواهند بود که از روی نشانه های رفتاری کودک ، متوجه شوند که زمان گرفتن کودک از پوشک ، فرا رسیده است .

زمان مناسب برای گرفتن بچه ها از پوشک
زمان مناسب برای گرفتن بچه ها از پوشک

عده ای معتقدند که ۱۸ ماهگی ، زمان کامل شدن سیستم دفع کودک بوده و برای شروع آموزش ، سن مناسبی است .

ولی می دانیم که کودکان متفاوت هستند و همین طور شرایط زندگی وی نیز متفاوت از شرایط زندگی در خانه های دیگر می باشد .

از پیج اینستاگرام فروشگاه آرام دل دیدن فرمائید.

پس تصمیم گیری برای زمان مناسب شروع آموزش را نه از روی اعداد و سن و سال کودک و نه با توجه به اصرارهای مربیان و مادر بزرگ ها ، قرار ندهید بلکه فقط علائم رفتاری کودک را با دقت بررسی کرده و تصمیم بگیرید.

فصل مناسب برای گرفتن کودکان از پوشک

بهترین روزها برای شروع این کار ، روزهایی در فصل تابستان و درکل ، روزهای گرم سال می باشند ، به چند دلیل :

 1-نیاز کمتر به پوشیدن لباس های زیاد و ضخیم

 2- توانایی بیشتر کودک در کنترل ادرار ، در روزهای گرم نسبت به روزهای سرد سال .

 3- امکان استفاده از فضای بیرون برای سرگرمی و بازی کودک ، بدون این که نگران کثیف شدن منزل خود باشیم .

وقتی علائم رفتاری کودک شما نشان می دهد که او آماده ی گرفته شدن از پوشک است ، می توانید شروع کنید .

باید بدانید که این آمادگی تحت تاثیر شرایط مختلف جسمی ، حسی ، عاطفی و … ، از کودکی به کودک دیگر متفاوت است .

والدین باید بسیار دقیق ، تصمیم بگیرند .

چون اگر کودک آمادگی لازم را چه از نظر جسمی و چه از نظر عاطفی نداشته باشد ، با گذشت یک هفته ، هنوز هم تلاش های شما برای آموزش وی ، بی ثمر خواهد بود .

رفتار والدین ، در طول آموزش گرفتن کودک از پوشک چگونه باید باشد ؟

والدین عزیز ، بهترین و منصفانه ترین راه ، این است که ابتدا خود را جای کودک نوپای خود قرار دهید .

دنیا را از دریچه ی چشمان او ببینید .

رفتار والدین ، در طول آموزش گرفتن کودک از پوشک
رفتار والدین ، در طول آموزش گرفتن کودک از پوشک

کودکی که تا دیروز ، بدون هیچ سرزنشی ، هر جا و هر زمانی که مایل بود ، ادرار و مدفوع خود را دفع می کرد ، و امروز در بازی تازه ای ، این آزادی عمل از او گرفته می شود .

پس اولین حق کودک ، این خواهد بود که وی را از علت این بازی کاملا آگاه کرده و این بازی را برایش پر انگیزه و خوشایند ، ترتیب بدهید تا از انجام  آن ، حس خوب بزرگ شدن و قدرت ، به وی دست دهد .

باید بدانید که کودک شما ، اگر طی آموزش درستی قرار نگیرد و یا به خاطر خیس کردن لباسش که روزهای قبل ، هیچ ایرادی نداشت ، حالا به سختی سرزنش شود ، وبا او بدرفتاری شود ، نه تنها دلیل آن سرزنش ها را نخواهد فهمید ، بلکه ممکن است ، آموزش شما متوقف شده ویا بسیار طولانی تر شده و موجب آزار شما و کودکتان شود .

اگر به هر دلیلی ، بعد از گذشت یک هفته ، کودکتان ، هیچ پیشرفتی نداشت ، گرفتن او را از پوشک را به زمانی دیگر موکول نمایید .

چند روش رایج ، برای از پوشک گرفتن کودکان :

۱- آموزش پوستی کودک گرا

می دانید که کودکان ، از حس خیس شدن و رطوبت روی بدن خود ، ناراحت میشوند .

آموزش پوستی کودک گرا
آموزش پوستی کودک گرا

در این روش از همین موضوع استفاده کرده و از انواعی از شورت آموزشی کودک استفاده می شود که دارای قدرت جذب زیادی نباشند و اجازه دهند کودک ، از خیس شدن آن ، آگاه شده و آن حس ناخوشایند را دریافت کند .

این گونه بیاموزد که قبل از این که کار به خیس شدن لباسش بکشد ، خود را به دستشویی برساند .

۲- آموزش با توالت های قابل حمل

در این روش ، والدین ، توالت های قابل حمل کودک را برای او تهیه می کنند و آن را در دسترس و در معرض دید کودک قرار می دهند و او را تشویق به استفاده از آن می کنند .

آموزش با توالت های قابل حمل
آموزش با توالت های قابل حمل

بهتر است که کودک را به هنگام خرید این وسیله ، به همراه خود ببرید تا خودش آن را انتخاب نماید و بعد از هر بار استفاده ی موفقیت آمیز از آن ، برای وی امتیازی در نظر بگیرید .

۳- روش بدون شلوار

در این روش ، یکی از والدین ، تمام طول روز باید همراه کودک باشد .

برای کودک نباید هیچ شورت و شلواری بپوشانیم ، یک تی شرت بلند که قسمت های خصوصی او را بپوشاند ، برای او تهیه کرده و می گوییم که برای چند روز ، باید آن را بپوشد .

هر جایی که کودک می رود ، ما توالت قابل حل را در نزدیکی او قرار می دهیم . یک زیرانداز مخصوص ضد آب هم برای او در نظر می گیریم تا روی آن به بازی و کارهای خود مشغول باشد .

با این روش ، طی یک هفته ، کودک به صورت کامل ، از پوشک گرفته می شود .

نکات مهم در روش های مدرن آموزش کودک در رفتن به دستشویی

روش های آموزش مدرن در گرفتن کودک از پوشک و رفتن او به دستشویی ، بسیار مختلف هستند ، برخی ، تکیه بر خطا و محاکمه ی کودک دارند ، بعضی از آن ها بستگی به عملکرد و شیوه ی هدایت والدین دارند و… . اما همه ی آنها  در موارد زیر با هم اشتراک دارند :

  • در همه ی روش ها ، باید از دستور العمل های خاص ایمنی و بهداشتی استفاده کرد .
  • همه ی روش ها ، سازگار با استفاده از پاداش ها هستند .
  • در همه ی روش ها ، از محبت و ستایش استفاده می شود .

 

جمع بندی

والدین ، باید آگاه باشند که بعد از انتخاب مناسب ترین روش برای شرایط  خود وکودکشان ، باید در نظر داشته باشند که بد رفتاری و کم حوصلگی ، ضمن این آموزش ها ، ممکن است عواقبی جدی ، مانند ممانعت کودک از رفتن به دستشویی و یبوست های شدید ، لجبازی کودک ، و یا به تعویق افتادن طولانی یادگیری از سوی کودک ، شود .

پس ضمن پرهیز از خشونت ، فقط نا خشنودی خود را از کثیف کردن لباسش ، با محبت و مهربانی به کودک خود نشان دهید .

 

فروشگاه آرام دل  لحظات ناب وشیرینی از گذراندن وقت با کودکتان را برای شما آرزو می کند .

 

‫1 نظر ارسال شده در “شورت آموزشی کودک چیست و بهترین روش های گرفتن کودک از پوشک

دیدگاهتان را بنویسید