تاريخ انقضاء هاي عجيب .همه روزه در خريد هاي روزانه تاريخ انقضاي شير و آبميوه و . . . را بررسي مي كنيم و مي دانيم تا چه تاريخي مي توانيم از برخي محصولات اعم از مواد غذايي و اجناس بهداشتي ، نگهداري و استفاده كنيم ، اما دقتي به تاريخ انقضاي وسايل دور و اطراف مان در خانه نمي كنيم . در اينجا با ليست كردن تعدادي از وسايل ، فهرستي از مدت استفاده يا همان تاريخ انقضاء آنها آشنا مي شويم كه براي شما عزيزان جالب مي باشد :

  • لباس زير
  • دمپايي راحتي ( حوله اي )
  • ليف و اسفنج حمام
  • بالش
  • و…

تاريخ انقضاء هاي عجيب

 18 وسيله اي كه شما فكرش را نمي كرديد كه تاريخ انتقضاء داشته باشد .

 همه روزه در خريد هاي روزانه تاريخ انقضاي شير و آبميوه و . . . را بررسي مي كنيم و مي دانيم تا چه تاريخي مي توانيم از برخي محصولات اعم از مواد غذايي و اجناس بهداشتي ، نگهداري و استفاده كنيم ،

اما دقتي به تاريخ انقضاي وسايل دور و اطراف مان در خانه نمي كنيم . در اينجا با ليست كردن تعدادي از وسايل ، فهرستي از مدت استفاده يا همان تاريخ انقضاء آنها آشنا مي شويم كه براي شما عزيزان جالب مي باشد :

لباس زير

طبق عادت و تنبلي تعدادي از افراد از لباسهاي زير به مدت طولاني مثلاً‌  دو سال و حتي بيشتر استفاده مي نمايند .

در حالت كلي و با در نظر گرفتن عدم بيماريهاي موجود ، در قسمت تناسلي ، عمر مفيد لباس زير حداكثر ۱ سال مي باشد . بهترين جنس لباس زير براي آقايان و خانم هاي محترم از ميان پارچه ها و انواع مختلف لباس زير ، جنس نخي مي باشد .

جنس نخي به دليل جذب بالاي رطوبت و درزهايي جهت تهويه ، مناسب ترين انتخاب است و اين انتخاب مانع بروز بيماري هاي عفوني – قارچي مي گردد.

از پیج اینستاگرام فروشگاه آرام دل دیدن فرمائید.

پارچه هاي از جنس الياف مصنوعي مانند نايلون ، مانع تهويه پوست شده و گرما و رطوبت را به دام مي اندازد و شرايط را براي رشد عونتهاي قارچي مهيا مي كند و استفاده طولاني مدت اين نوع پارچه ها مناسب نمي باشد

و فقط مي توان از ْآنها بصورت مناسبتي و موردي استفاده نمود. بايد توجه داشت لباس هاي زير نبايد زياد از حد تنگ باشد ( خصوصاً براي بانوان ) زيرا موجب بروز بيماريهاي چون خارش و سوزش ناحيه تناسلي مي گردد.

جهت داشتن سلامت پوستي و پيشگيري از بيماريهاي عفوني – قارچي مي بايست لباس هاي زير را بصورت مستمر و حداقل هفته اي ۲ يا ۳ بار تعويض نمود ( در صورت سلامت كامل ناحيه تناسلي ) ولي اگر مبتلا به بيماري عفوني يا قارچي شده ايد مي بايست روزانه اقدام به تعويض لباس زير نمود.

توجه به نكات زير خالي از لطف نمي باشد‌ :

  • پس از شستن لباس های زیر با مایع شوینده ملایم ، لباس هایتان را یا در آفتاب پهن کنید یا با اتوی با درجه کم آنها را خشک نمائيد.
  • اگر مبتلا به عفونت ها ي ناحيه تناسلي هستید، لباس های زیر آلوده تان را با لباس هاي دیگرتان و شلوار ها در لباسشویی نریزید و بصورت جداگانه شستشو كنيد.
  • اگر نگران ماندن عفونت در ماشین لباسشویی هستید، بهتر است نصف پیمانه وایتکس را در لباسشویی ریخته و بگذارید به مدت ۲۰ دقیقه با آب داغ لباسشویی خالی از لباس كار كند .

بمنظور تهیه لباس زیر بهداشتی با قیمت مناسب به فروشگاه آرام دل سر بزنید.

تاريخ انقضاء هاي عجيب را در اینجا بخوانید.

دمپايي راحتي ( حوله اي )

    عمر مفيد دمپايي راحتي ۶ تا ۸ ماه مي باشد . دمپايي راحتي محيطي براي گسترش و تجمع آلودگي هاي قارچي مي باشد . بنابراين مي بايست در مدت استفاده و تاريخ انقضاي آن دقت داشت تا باعث بروز بيماري قارچي در پا  نشود.

ليف و اسفنج حمام

   مدت زمان بدون دردسر استفاده از ليف در حمام حداكثر ۶ ماه مي باشد . جالب است بدانيد ليف ها محل مناسبي براي رشد كپك ها و قارچ ها بوده و پس از مدت زمان توصيه شده احتمال بروز بيماري هاي قارچي در بدن انسان بيشتر مي گردد .

مدت زمان توصيه شده براي اسفنج هاي حمام  2 هفته است و بايد بدانيم كه اسفنج ها نيز مانند ليف جايگاه زندگي ميكروبها و قارچ ها مي باشند و مكي بايست به مدت مصرف و تاريخ انقضاي آن دقت نمود .

البته شايان ذكر است اين مدت با تمهيداتي خاص چون ، شستشو آنها ( ليف و اسفنج ) با آب داغ و مواد شوينده بهداشتي و خشك كردن آنها در آفتاب و زير نور مستقيم خورشيد، افزايش مي يابد .

تاريخ انقضاء هاي عجيب را در اینجا بخوانید.

حوله

    حوله ها هميشه تماس مستقيم با پوست بدن انسان دارند و مي بايست با دقت فراوان از آنها نگهداري نمود .عمر مفيد و تاريخ مصرف آنها ۱ تا ۳ سال مي باشد . با توجه به اينكه حوله محل مناسبي براي رشد و تكثير باكتري ها مي باشد مي بايست جهت جلوگيري از بروز بيماريهاي پوستي ، حوله ها را با آب داغ و مواد شوينده بهداشتي شستشو كرد تا مدت ذكر شده بتوان به راحتي از آنها استفاده نمود .

مسواك

    با توجه به گفته متخصصان علم دندانپزشكي ، تعويض مسواك يا سر مسواك ( در صورتي كه از مسواك برقي استفاده مي نمائيد ) به طور متوسط هر ۳ ماه يكبار مي باشد .

يك مسواك معمولي مي تواند بيش از ده ميليون جرم و باكتري را درون خود جاي دهد و مي توان گفت كه مسواك محيطي بسيار مستعد و مناسب براي پرورش ميكروارگانيسم ها يا موجودات ريز ميكروسكوپي مي باشد و باكتري هاي مذكور تهديد بزرگي براي دندانها بوده و مي تواند باعث بروز خرابي در دندان ها و لثه شما عزيزان گردد .

هيدروژن پر اكسيد(آب اكسيژنه )

    هيدروژن پر اكسيد يا آب اكسيژنه يك اكسنده متداول است كه بعنوان سفيد كننده استفاده مي شود . آب اكسيژنه براي حذف مواد آلي و معدني كه موجب فاسد شدن آب استخر مي شود بكار مي رود .

هيدروژن پراكسيد ۲ ماه پس از باز كردن ، به آب معمولي تبديل مي شود يعني مدت انقضاي آن پس از باز شدن درب آن ۲ ماه است. البته اگر درب بطري آن باز نشود تا ۱ سال آن را مي توان نگهداري نمود.

شانه

    شانه ها مي بايست حداقل هفته اي يكبار با آب و مواد شوينده بهداشتي شستشو و تميز شده و حداكثر سالي يكبار تعويض گردند . پس نتيجه مي گيريم كه تاريخ انقضاي شانه ها نيز ۱ سال مي باشد.

تاريخ انقضاء هاي عجيب را در اینجا بخوانید.

عطر ، ادوپرفوم و ادوتوالت

    توجه : فرق بين عطر و ادوپرفوم و ادوتوالت تنها در ميزان غظت عصاره روغني سازنده بوهاي مختلف است . بديهي است هر قدر غلظت عصاره روغني بيشتر باشد ، ماندگاري بوي آن بيشتر مي شود.

۱۵ الي ۴۰ % عصاره روغني كه خالصترين و ماندگارترين و گران قيمت ترين خوشبوكننده بوده و عطر نام دارد .

۷ الي ۱۵ % عصاره روغني كه رايج ترين و خوشبو كننده مي باشد و ادوپرفوم نام دارد .

۱ الي ۶  % عصاره روغني كه بوي ملايم تري از ادپرفوم دارد و ماندگاري بويش نيز كمتر است و ادوتوالت ( ادوكلن ) نام دارد .

كليه ي خوشبو كننده ها  اعم از عطر ، ادوپرفوم و ادوتوالت، تا زمانيكه درب آنها باز نشده باشد و تا ۳ سال ماندگاري دارد ولي بعد از باز كردن درب ، بوي آن و تاريخ مصرف مناسب آن حداكثر تا ۲ سال مي باشد .

 پستانك

    سلامت بچه ها بسير مهم است و بايد دقت ويژه اي در رعايت بهداشت آنعا داشت .لوازم مربوط به بچه ها بخصوص آنهايي كه به دهان مي برند ، مك مي زنند يا شيشه شيري كه با آن شير مي خورند ،

بايد به طور منظم نظافت و تعويض گردد . تاريخ مصرف پستانك هاي لاتكس بين ۲ تا ۵ هفته مي باشد و حتي اگر ظاهر سالمي دارند و فرسوده نشده اند نيز بايد تعويض شوند زيرا بعد از مدتي استفاده ترك هاي ريزي برداشته و محل مناسبي براي تجمع باكتري ها مي شوند . بنابراين در تعويض آنها تعلل نكنيد .

تاريخ انقضاء هاي عجيب را در اینجا بخوانید.

صندلي خودرو نوزاد

     با گران  شدن اجناسي چون صندلي خودرويي نوزاد ، بيشتر هموطنان علاقه مند خريد صندلي دسته دوم براي كودكان خود مي باشند و اين امر در بسياري از موارد باعث بروز حوادث ناگوار براي دلبندشان مي گردد كه دير كار از كار گذشته و دير شده است ،

پس تصميم درست را همان اول گرفته و هميشه براي فرزند دلبندتان صندلي خودرويي نو يا در حد نو تهيه نمائيد ، عمر مفيد صندلي خودرويي كودكان ۶ تا ۸ سال مي باشد و پس از آن با مستهلك شدن پلاستيك و فوم داخل آن ،

صندلي شكل اصلي خود را از دست داده و درگر محافظ خوبي براي فرزندتان نمي باشد .

بالش

    عمر مفيد و مدتي كه مي توان از يك بالش استفاده نمود ۲ تا ۳ سال مي باشد . با گذشت زمان ، بالش ها به محل زندگي مايت ها ( هيره ) تبديل مي شوند . دليل ديگر براي عدم مصرف بيش از ۲ تا ۳ سال از بالش ، تغيير شكل دادن آن مي باشد كه خود يكي از دلايل اصلي بروز گردن درد در افراد مي باشد .

از پیج اینستاگرام فروشگاه آرام دل دیدن فرمائید.

مايت ( هيره ) : موجودات ميكروسكوپي هستند كه در گرد و غبار خانه ، وجود دارند . مايت ها سلامت سيستم تنفسي انسان را به مخاطره مي اندازنند و با عث بروز حساسيت و آسم مي گردند.

مايت ها از سلول هاي مرده پوست بدن انسان تغذيه كرده و به زندگي ادامه مي دهند و تنها راه مبارزه با آنها نظافت عمومي و دقت در تاريخ انقضاي البسه و لوازم خانه مي باشد .

توصيه مي شود هر ماه روكش بالش را با آب داغ و مواد شوينده بهداشتي شستشو داده و در آفتاب خشك نمائيد ، تا دچار مشكل نشويد.

كفش مخصوص دويدن

     در نظر داشته باشيد پس از دويدن تا مسافت ۴۰۰ الي ۵۰۰ كيلومتر ، كفش هاي شما خاصيت ارتجاعي و ضربه گيري خود را از دست مي دهد و در هنگام دويدن فشار مستقيم بر روي مفاصل تان وارد مي شود .

در كل و با حساب مدت زمان و مقدار طي مسافت ۱ سال تاريخ انقضاي كفش مخصوص دويدن مي باشد .

تاريخ انقضاء هاي عجيب را در اینجا بخوانید.

 ادويه جات

      همه ما تجربه ي بي مزه شدن ادويه ها اعم از فلفل و زردچوبه را داشته ايم و در آن هنگام مجبور به دور ريختن ادويه شده ايم ، ادويه ها را مي توان بصورت سالم و غير پودر شده ۱ تا ۳ سال نگهداري كرد

ولي پودر ادويه ها حداكثر ۶ ماه ماندگاري داشته و مزه و عطر آن از بين مي رود.

 آرد

     آرد بسته بندي شده ي درجه يك و ممتاز ، كه درب بسته ي آن باز نشده است را تا ۱ سال مي توان نگهداري كرد ولي پس از باز شدن و مصرف تاريخ انقضاي آن كمتر از ۶ ماه مي شود ، بايد در نظر داشت كه اين مدت ماندگاري براي نگهداري در يخچال مي باشد.

 كپسول آتش نشاني

      اگر كپسول آتش نشاني تان دفرمه شده و يا شيلنگ آن ترك خورده است ، هر چه سريعتر به فكر تعويض و جايگزيني كپسول جديد باشيد . عمر مفيد در نظر گرفته براي كپسول آتش نشاني طبق گفته متخصصان اين امر حداكثر ۱۵ سال در زير سقف مي باشد و اين طول عمر بستگي به شرايط آب و هوا و در معرض آنها بودن مي باشد .

سه راهي برق

      سه راهي برق ظرفيت مشخصي دارد و اگر بيش از ۲ سال مصرف شود ، احتمال بروز حوادث را بالا مي برد و اين امر تاكنون چندين حادثه ناگوار به بار آورده است .

 ضد عفوني كننده

      تمامي مواد ضد عفوني كننده پس از گذشت ۳ ماه خاصيت و كارايي خود را از دست مي دهند و ديگر تاثير ضد عفوني كنندگي ندارند .

 حشره كش

     تمامي حشره كش هايي كه قابليت اسپري كردن دارند فقط تا ۲ سال تاريخ مصرف داشته و پس از آن خاصيت حشره كشي آنها كم و يا از بين مي رود.

منابع:

https://www.yjc.ir
https://behdasht.news
https://www.hidoctor.ir/tag/%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85/

دیدگاهتان را بنویسید